Dobroczynne działanie kwasów Omega-3
Data publikacji: 16.02.2016r.drukujdrukuj

Kategoria: Prasa

Dobroczynne działanie kwasów Omega-3

Uważa się, że dieta bogata w kwasy omega-3 obniża poziom tzw. „złego” cholesterolu, wpływa też na nasze ciśnienie tętnicze, obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II oraz ryzyko powstawania zakrzepów naczyniowych.

Choroby serca. Czy jest się czego bać?

Maria Brzegowy: Niestety tak. Choroby serca i całego układu krążenia to jedna z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że w 2030 roku roczna liczba zgonów z powodu chorób układu krążenia przekroczy 23 mln.

Czy można zrobić coś co pomoże uniknąć tych chorób?

Tak, oczywiście. 80% przedwczesnych zawałów i chorób serca można uniknąć dbając o prawidłowo zbilansowaną, zdrową dietę, każdego dnia podejmując wysiłek fizyczny dostosowany do naszych możliwości (choćby półgodzinne spacery, gra w piłkę z dzieckiem na placu zabaw), rezygnując z palenia tytoniu oraz picia alkoholu, a także – unikając stresu. Brak ruchu, nadwaga, cukrzyca czy nadciśnienie wynikające z niewłaściwej diety oraz nerwowy styl życia to bowiem czynniki ryzyka rozwoju chorób układu krążenia.

A dieta? Na co zwrócić uwagę przy komponowaniu codziennych posiłków?

Na to aby znalazło się w niej dużo warzyw i owoców, najlepiej sezonowych, produkty z pełnego przemiału, gruboziarniste kasze, rośliny strączkowe, chude mięso, morskie ryby, orzechy, oleje roślinne dodawane na zimno. Powinnyśmy za to unikać dań tłustych, smażonych, wysoko przetworzonych czyli żywności typu fast-food, zupek w proszku, gotowych posiłków do odgrzania, nadmiaru słodyczy i słonych przekąsek. Dbając o serce zwróciłabym również uwagę na obecność w diecie witaminy B6 i koenzymu Q10. Obecność tych elementów znacząco obniża ryzyko np. choroby wieńcowej.

Wspomniała Pani o rybach. Co takiego cennego zawierają?

Przede wszystkim tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwłaszcza omega-3. Uważa się, że dieta bogata w kwasy omega-3 m.in. obniża poziom tzw. „złego” cholesterolu, wpływa też na nasze ciśnienie tętnicze, obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II oraz ryzyko powstawania zakrzepów naczyniowych.

Gdzie można znaleźć te kwasy?

Naturalnym, najważniejszym źródłem tych kwasów jest tłuszcz ryb morskich. Spośród wszystkich gatunków, najwięcej omega-3 znajduje się w hodowlanym łososiu atlantyckim, śledziu, a także w makreli atlantyckiej i sardeli europejskiej. Niestety, spożycie ryb w Polsce jest bardzo niskie. Przyczyn może być wiele – część z nas ich nie lubi, dla innych ceny są za wysokie. Ponieważ ludzki organizm nie potrafi sam syntetyzować NNKT, niezbędne jest zastąpienie ryb innymi produktami. Źródłem kwasów omega-3 są również oleje roślinne, siemię lniane. Można również pomyśleć o gotowych preparatach zawierających te kwasy, a ponadto – inne przyjazne naszemu sercu składniki, jak np. wspomniana witamina B6, B12 czy kwas foliowy. Takim składem odznacza się np. Novocardia.

Co Pani myśli o diecie Polaków? Czy dbamy o swoje zdrowie?

Mogłoby się wydawać, że jest dobrze. Nasza świadomość wciąż rośnie – zauważamy już związek naszej codziennej diety z samopoczuciem, zdrowiem.   Z ogólnodostępnych raportów wynika, że praktycznie połowa Polaków czyta etykiety na produktach spożywczych, które kupuje. Zdecydowana większość przynajmniej raz dziennie sięga po owoce, częściej wybieramy naturalne produkty mleczne, zwracamy uwagę na właściwą wielkość posiłków, ograniczamy słodycze. Obserwując swoich pacjentów zauważam ogromne zmiany, ale wciąż wiele jeszcze trzeba naprawić.

mgr inż. Maria Anna Brzegowy

PORADNIA DIETETYCZNA

mariabrzegowy.pl



Nasze marki: