Kobieta w sieci – przegląd badań
Data publikacji: 28.11.2016r.drukujdrukuj

Kategoria: Ze świata nauki

Kobieta w sieci – przegląd badań

O ile kobiety wciąż walczą o uprawnienie w wielu aspektach życia, o tyle, jak się zdaje, nie dotyczy to sieci. Jesteśmy świetnie zorientowane w kwestiach funkcjonowania Internetu, komunikacji, czy robienia zakupów. Ale jak przedstawia się to w konkretnych liczbach? Zapraszamy na nasz przegląd badań.

Kobiety – internautki. Ile ich jest?

Obecnie ogromna ilość internetowych kampanii reklamowych skierowana jest właśnie do kobiet. Czy oznacza to, że kobiety stanowią już połowę użytkowników sieci? A może jest ich nawet więcej, niż mężczyzn?

Porównania dostarcza nam raport „Internet 2014”:

Źródło: Raport „Internet 2014”, iab Polska

Różnice są nieznaczne – z całą pewnością można zatem stwierdzić, że kobiety stanowią już znaczną część wśród osób korzystających z Internetu.

Jak ważny jest dla nas Internet?

Jeszcze nie tak dawno temu to mężczyźni stanowili większość użytkowników sieci, dla kobiet Internet był mniej znaczący. Dzisiaj jest inaczej. Według CR Media, aż ponad 50% kobiet uważa Internet za główne źródło wielu informacji, a dla 66% jego brak byłby wielkim utrudnieniem funkcjonowania.

Co istotne, jak wynika z raportu Gemius („Kobieta w sieci”), aż 53% kobiet jako ulubiony sposób spędzania wolnego czasu uznaje właśnie surfowanie w sieci.

Na jakich urządzeniach korzystamy z Internetu?

Kobiety kochają Internet. Ale czy w parze z tym zainteresowaniem idzie także większa otwartość na nowe urządzenia? Na których z nich najczęściej przeglądamy internetowe strony? Odpowiedzi dostarcza badanie „Web Woman Wanted 2013”:

Źródło: „Web Woman Wanted 2013” na zlecenie IDMnet

Kobiety w sieci – co je interesuje?

Wobec powyższego, automatycznie nasuwa się pytanie – co właściwie interesuje kobiety? Czy zorientowane są na szukanie informacji, czy może bardziej na np. social media?

Źródło: „Web Woman Wanted 2013” na zlecenie IDMnet

We wszystkich grupach wiekowych u badanych nie różniło się zainteresowanie informacją – zawsze było najwyższe. Wraz z wiekiem u pań zmniejsza się ochota na korzystanie z internetowych rozrywek, interakcji oraz – nieznacznie, z usług.

Warto jednocześnie podkreślić, że chociaż usługi przez Internet nie są aż tak ważne dla pań, jak zdobywanie informacji, to jednak pod względem robienia zakupów w e-sklepach prześcigają one panów. W roku 2013 aż 6,8 mln polskich kobiet odwiedzało właśnie strony oferujące możliwość zakupu produktu. Panowie przodują natomiast pod kątem uczestnictwa w aukcjach internetowych.

Osobno należy rozpatrzeć udział kobiet w social media. Obecnie na najbardziej popularnej platformie komunikacyjnej – Facebooku, jest już zarejestrowanych prawie 14 mln Polaków. Polek – użytkowniczek Facebooka, jest więcej, niż panów (6,86 mln vs 6,36 mln). W przełożeniu na przedziały wiekowe prezentuje się to następująco:

Źródło: „Raport. Kobiety w Social Media”, Com Creation, HG Intelligence S.A.

Najbardziej aktywne są młode kobiety, między 15 a 24 oraz między 25 a 34 rokiem życia. Nie można jednak nie zauważyć, że także dojrzałe panie nie stronią od stron społecznościowych – kobiety po 45 roku życia stanowią aż 16% użytkowniczek Facebooka.

Spośród różnych profili na Facebooku, Polki najchętniej wybierają te związane z macierzyństwem, kosmetykami, domem i ogrodem – panie stanowią tutaj odpowiednio 89,3%, 82% oraz 79,4%.

W dobrą stronę

Kobiety w sieci blogują, zdobywają informacje, podtrzymują znajomości, znajdują pracę. Stanowią wielką siłę i dają sobie wsparcie. Wniosek jest jeden – o równouprawnienie w tej kwestii zdecydowanie nie musimy już walczyć.


Nasze marki: